Ismi Nurfathiah Hussin
Diary About FOLLOW? D'Board Facebook Twitter
Jadilah seperti Matahari dan Air :)
Wednesday, 10 April 2013 • Wednesday, April 10, 2013 • 0tinta


Saya sangat tertarik dengan apa yg Prof Muhaya kongsikan sebab ianya berkait dengan renungan kita sebagai hamba Allah.....mengingatkan kita supaya memperbetulkan sikap yg kita sering amalkan dalam kehidupan seharian kita...

sebagai hamba Allah....kita kena sentiasa mencontohi matahari dan juga air...kedua-duanya adalah ciptaan Allah yang sangat hebat..kenapa? cuba kita tengok air...setinggi mana air itu berada,ia mesti turun ke bawah kan....contohnya seperti air terjun,air hujan.....secara tak langsung mengajar kita utk sentiasa merendah diri,jangan bangga diri dengan kelebihan yg kita ada......


matahari pulak.....dari awal penciptaan dunia dan cakerawala,matahari memberikan sinarnya kepada bumi tanpa pernah mengUNGKIT kan?jadi,sebagai manusia,kita juga tak boleh nak mengungkit apa saje yg kita dah buat pada seseorang..apatah lagi mengungkit apa yg pernah terjadi pada kita...


sebagai manusia,kita gemar menyalahkan sesuatu atau seseorang atas apa yg berlaku pada kita....sedangkan apa yg telah berlaku pada kita telah ditetapkan sejak azali lagi..jadi,sebagai umat Islam,kita kena terima qada dan qadar serta redha..itulah pentingya rukun Iman....dalam kehidupan kita ni,setiap detik,kita kena kaitkan dengan kekuasaan Allah..apa yg berlaku pada kita adalah qada dan qadar Allah...kalau kita tak dapat sesuatu yg kita nak,maknanya bukan rezeki kita dan insyaAllah ada perkara yg lebih baik menanti kita..apa yg dah jadi hak kita,takkan diambil oleh orang lain...jadi,kita akan sentiasa rasa tenang je....=)

bila kita tak redha,suka menyalahkan orang lain,secara tak langsung,kita jadi sakit hati,berdendam dan pelbagai lagi sikap buruk kan?jadi,belajarlah memaafkan orang yang menyakiti kita...secara tak langsung,kita juga akan rasa tenang dan bahagia....

saya tersentak time ni....pelbagai benda buruk berlaku pada saya...saya kena tengok diri sendiri dulu..mungkin saya ada melakukan kesilapan dimana-mana....mungkin puncanya adalah dari saya.....segala yg berlaku adalah takdir Allah..kita tak boleh hidup dengan asyiki mengungkit apa yg dah berlaku pada kita....jadi,saya memaafkan semua insan yg menganiayai saya,menzalimi saya dan lain-lain...saya tahu mereka membaca blog saya..saya minta maaf juga atas segala kesilapan saya yg menguriskan hati kalian...

dalam hidup kita ni,kita kena sentiasa berfikiran positif..kena bersangka baik dengan Allah...apa yg penting dalam kehidupan dunia ni adalah keberkatan..kadang kala kita terlalu fikirkan dunia..nak gaji yg banyak..nak kaya...tapi selalu rasa duit yg kita ada tak cukup la..fikiran berserabut..nah,inilah pentingnya keberkatan..ingat,dunia ini sementara je...macam mana seorang ayah yg bergaji kurang rm1500 mampu menyara 8 orang ahli keluarganya tanpa sebarang kekurangan keperluan asas?jawapannya ialah dengan melakukan apa yg disuruh Allah dan meninggalkan larangan Allah..

dalam kehidupan kita..kita kena sentiasa ingat yg Allah sentiasa melihat kita.melihat apa yg kita lakukan..kalau kita berpegang dengan kata-kata ni,kita akan takut utk melakukan dosa...kita juga kena percaya yg rezeki kita telah ditentukan Allah..jadi tak perlu rasa takut atau iri hati dengan kejayaan orang lain.....kita tak boleh mengeluh dengan segala yg berlaku dalam hidup kita....tapi tanya diri kita,apa silap kita dan perbaikinya..

mengeluh...merungut..takkan menyelesaikan masalah.....kita selalu pentingkan pandangan orang pada kita kan?nanti apa orang kata...malu kalau orang tahu...tapi....kita selalu lupa pada pandangan Allah pada kita kan?kita lupa......kalau kita menjaga hubungan kita dengan Allah,maka Allah akan jaga kita..kalau kita selesaikan segala urusan dan syariat Allah,Allah akan selesaikan urusan kita..kita kena selalu tanamkan dalam hati,ALLAH TAKKAN MUNGKIR JANJI..kalau kita ingkar pada Allah,ada balasan yg menanti kita...kalau bukan di dunia,di akhirat sana.....

kita terlalu sibuk dengan dunia..kita mengejar pangkat...sibuk nak masuk universiti terkemuka....sibuk menjaga penampilan...memang tak salah..tapi,perlu seiring dengan tuntutan akhirat..jangan hanya mengejar dunia....kalau nyawa kita ditarik Allah,agak-agak kita akan masuk ke syurga atau neraka?sebab kita tak tahu bila ajal menimpa..

saya tertarik juga dengan sikap kita yg gemar memandang luaran seseorang dan tak reti bersyukur...apa yg ditakdirkan pada kita adalah yg terbaik pada kita..Allah lebih mengetahui...dua sebab wanita selalu masuk neraka ialah sebabmengumpat dan kufur nikmat suami yg ditakdirkan pada kita...biasanya,kita gemar mengumpat sebab kita dengki dengan sesuatu yg dimiliki oleh orang yg diumpat tapi tak dimiliki oleh kita....jadi,mulai hari ni,sama-samalah kita memandang kebaikan orang lain...elakkan dari mengkritik tentang kekurangannya...

kufur nikmat suami..ramai antara kita yg suka membandingkan suami kita dengan orang lain..suami orang lain lebih hensem...suami orang lain lagi kaya.....dan sebagainya...sedangkan itu hanyalah luarannya...sedangkan dalamannya bergantung kepada kita..bijaklah orang yg sentiasa berusa utk memperbaiki diri kita...cuba mengejar pahala....dan bodohlah orang yg tak nampak pahala tu.....=)

analoginya......ibarat cawan minum kopi..kita sibuk memilih cawan mana yg cantik kan....sibuk tengok siapa yg dapat cawan yg cantik..tapi,akhirnya,yg masuk ke mulut kita,hanya kopi..bukannya cawan...jadi,kita kena belajar bersyukur dengan apa yg kita ada....

secara kesimpulannya,apa yg boleh kita amalkan ialah:

1) jangan menyesal dengan apa yg berlaku pada kita
2)jangan merungut
3)jangan mengeluh.
4)belajar memaafkan
5)belajar bersyukur
6)selalu bersangka baik pada Allah dan orang lain
7)pasang niat yg dalam kehidupan kita ni,kita ingin beriabadah pada Allah,
berbuat baik sesama makhluk dan juga amar makruf nahi mungkar...

ok la....selamat beramal...=)



New Or Old
Ahlan Wasahlan
The Mayor



Assalamualaikum , Ahlan wasahlan .Allah tak pandang siapa kita yang dulu. Tapi Allah pandang siapa kita yang sekarang. :')


Celoteh
Tinggal Jejak

مبسم الله الرحمن الرحيم
Please leave your kind words here :)
No rude words / spamming are allowed.
Jantung
I love them much :*