Ismi Nurfathiah Hussin
Diary About FOLLOW? D'Board Facebook Twitter
Solat itu tiang agama
Friday, 22 February 2013 • Friday, February 22, 2013 • 0tinta

thea nak buat entry pasal solat . sekarang thea nak share kenapa solat itu dijadikan sebagai tiang agama . pada mulanya thea tak tahu juga tapi setelah membaca entry di blog Tarbiyah Dzatiyah .

Pernah tak sahabat terfikir kenapa solat dikatakan tiang agama?

Pasti sahabat faham je kan istilah tiang kepada agama tu kan? Ianya merujuk kepada kepentingan solat itu sendiri. Tapi kenapa tidak zakat? Tidak haji?

Sebab,

Dalam solat itu sendiri, kelima-lima rukun Islam itu ada di dalamnya. Iaitu:
Mengucap dua kalimah syahadah
Solat 
Puasa
Zakat
Haji

Macam mana solat mengandungi kelima-lima rukun tersebut?

1. Mengucap dua kalimah syahadah
=> dalam tahiyat awal dan akhir ada syahadah kan? 
OK, rukun Islam pertama (check!)

2. Solat
=> err, memang solat la tu kan yang dimaksudkan?
OK, rukun Islam kedua (check!)

3. Puasa
=> maksud puasa tu kan menahan diri. macam tu la jugak dengan solat. dalam solat kita menahan diri daripada makan, minum, meliar-liarkan mata dan juga hal-hal lain yang membatalkan solat bukan? itulah puasa dalam solat.
OK, rukun Islam ketiga (check!)

4. Zakat
=> maksud zakat tu kan mensucikan diri. sebelum kita solat, kita kena berwuduk dulu kan? kita bersihkan diri daripada najis dan sebagainya. itu lah mensucikan diri (zakat) dalam solat
OK, rukun Islam keempat (check!)

5. Haji
=> dalam ibadah haji, salah satu rukunnya adalah tawaf mengeliling Kaabah kan? Mengadap Kaabah. Dan itulah jugak yang kita lakukan dalam solat. Mengadap kiblat (Kaabah) sebagaimana ibadah haji.
OK, rukun Islam kelima (check!)

Ini sebenarnya dalam bahasa mudah lah untuk kita faham kenapa solat itu tiang agama.

Kalau kita meninggalkan solat, maksudnya kelima-lima rukun Islam itu kita permainkan.
Fikirkanlah.



dan thea jugak nak share apa hukuman jika kita meninggalkan soat . harap harap post ini bergna untuk kalian dan juga buat thea sendiri . in sha Alah . Ameen


Hukum Meninggalkan Solat Fardu


Hukum meninggalkan solat fardu dengan sengaja tanpa keuzuran yang dibenarkan oleh syarak adalah haram dan berdosa besar.

Pelaku wajib segera memohon keampunan kepada Allah (istighfar) dan bertaubat. Jumhur ulamak mengatakan wajib qada' (ganti) solat tersebut. 

Nabi shalallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Perjanjian di antara kita orang Islam dan orang kafir ialah solat dan sesiapa meninggalkan solat sesungguhnya dia telah menjadi seorang kafir. (HR al-Tirmidzi)

Nabi shalallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Sesungguhnya yang membezakan antara seseorang dengan kesyirikkan dan kekufuran adalah dengan meninggalkan solat". (HR Muslim)


Diterangkan oleh An-Nawawi bahawasanya orang yang meninggalkan solat dengan menolak atau mengingkari kewajipan solat, dipandang telah menjadi kafir, telah terkeluar dari Islam. (ijma' ulamak Islam).

Jika dia meninggalkan solat kerana malas atau lalai tetapi masih mengi'tikadkan kewajiban solat itu atas dirinya, maka Imam Malik dan Asy Syafi'i menetapkan bahawa orang itu tidak kafir, hanya dipandang fasik (melakukan dosa besar) dan disuruh bertaubat. Jika dia tidak mahu bertaubat, nescaya dibunuh, selaku suatu hukuman yang mesti dijalankan.

Segolongan ulamak salaf, diantaranya Ahmad dan Ishaq menetapkan bahawa orang yang meninggalkan solat telah kafir dan dihukum bunuh selaku seorang kafir.

Abu Hanifah dan al-Muzany menetapkan bahawa orang yang meninggalkan solat tidak dikafirkan dan tidak dibunuh, hanya dipenjarakan dan dita'zirkan sehingga dia kembali mengerjakan solat.


New Or Old
Ahlan Wasahlan
The Mayor



Assalamualaikum , Ahlan wasahlan .Allah tak pandang siapa kita yang dulu. Tapi Allah pandang siapa kita yang sekarang. :')


Celoteh
Tinggal Jejak

مبسم الله الرحمن الرحيم
Please leave your kind words here :)
No rude words / spamming are allowed.
Jantung
I love them much :*